۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۸۱۸۷۱
آیت الله شب زنده دار تبیین کرد؛

راهکارهای مصون ماندن از انحراف در مسیر زندگی| تهذیب نفس انسان را بیمه می کند

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که تهذیب نفس انسان را بیمه می کند، گفت: در طلبگی باید خود را حفظ کنیم که دچار عجب و غرور نشویم و تنها دستور دین و خداوند متعال را اجرا کنیم.
جلسه درس خارج فقه آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با بیان این که یکی از خطراتی که انسان های در راه صحیح را تهدید می کند این است که دچار انحراف در مسیر شوند، گفت: ممکن است انسان به دلیل عوامل مختلف از خط صحیح خارج شده و به ضلالت دچار شود.

وی با طرح این سؤال که چه راهکاری وجود دارد که انسان از این انحراف و ضلالت در امان باشد، افزود: امام سجاد(ع) راهکار ایمن ماندن از انحراف را بیان فرمودند که اگر انسان 4 عنصر را در خود به وجود آورده و از آن مراقبت کند امنیت پیدا کرده و از راه منحرف نخواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که عنصر نخست این است که انسان واعظ و پند دهنده داشته باشد، اظهار داشت: کار واعظ این است که به انسان ها توجه می دهد، منازل و مقاماتی که در اثر راه مستقیم به انسان می رسد را یادآوری کرده و مشکلاتی که ممکن است دامن گیر انسان شود را به همراه راه حل ها برای انسان بیان می کند.

وی ادامه داد: گاهی واعظ افرادی خارجی مانند اهل بیت(ع)، علما، والدین و دوست انسان هستند که نصیحت می کنند، یک واعظ درونی وجود دارد که بسیار اثرگذار است و همه جا همراه انسان است یعنی خود انسان باید خود را وعظ و نصیحت کند، انسان باید خود را مخاطب قرارداده و نصیحت کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که خداوند متعال ابزار و سرمایه هایی در اختیار انسان قرار داده که دنیا و آخرت خود را آباد کند، ابراز داشت: اگر انسان از این سرمایه ها استفاده نکند و دچار آلودگی شود مورد عقوبت الهی قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: اگر انسان پیوسته خود را نصیحت کند و مسائل را متذکر شود، از غفلت نفس و اغفال دیگران مصونیت پیدا می کند، نخستین راهکار برای تضمین عدم انحراف از جاده صحیح این است که انسان خود را وعظ کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دومین راهکار این است که انسان از خود حسابرسی کند، بزرگان برنامه داده اند که انسان هر شب قبل از خواب چند دقیقه ای باید محاسبه و نتیجه آن را ثبت کند تا متوجه شود درست یا نادرست عمل کرده است، اگر درست عمل کرد با سجده شکر انجام دهد و اگر ناموفق بود باید استغفار کرده و خطا را جبران کند.

وی اضافه کرد: برخی از خطاهای انسان چموش هستند و به راحتی نمی توان آن را کنترل کرد، این خطاها وقت می برد و میقات می خواهد تا ظرفیت انسان بالا برود، معمولا اگر انسان در 40 روز نسبت به چیزی مراقب کند موفق می شود.

آیت الله شب زنده دار راهکار سوم برای تضمین حرکت در مسیر مستقیم را خوف دانست و گفت: یکی از عواملی که مانع می شود انسان دچار انحراف شود مسأله خوف است، خوف و رجا دو عنصر بسیار مهم هستند، خوف از این است که نکند انسان دچار شقاوت و انحراف شود و به مقصد نرسد، البته گاهی برخی خوف ها بیجا هستند که باید با آن مبارزه کرد.

وی افزود: خوف حسن سبب می شود که انسان اگر احتمال می دهد چیزی برایش سم باشد پرهیز کند؛ راهکار دیگر برای تضمین باقی ماندن در مسیر حق، احتیاط و حذر از گرفتار شدن در مفسده یا از دست دادن مصلحت است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که در روایات از انسان خواسته شده تا تهذیب نفس کند، اظهار داشت: یکی از موارد تهذیب نفس یادآوری مرگ و رفتن به قبرستان ها است، استمرار تهذیب نفس انسان را بیمه می کند، در طلبگی باید خود را حفظ کنیم که دچار عجب و غرور نشویم و تنها دستور دین و خداوند متعال را اجرا کنیم./1323/

ارسال نظرات